Hoe werkt belasting voor ondernemers?
Iedereen in Nederland moet belasting betalen. Voor ondernemers is dit anders geregeld dan voor mensen in loondienst. Bij mensen in loondienst wordt de belasting al ingehouden op het salaris. Als ondernemer betaal je de verschuldigde inkomstenbelasting via een aanslag. Het kan even duren voordat je daadwerkelijk belasting gaat betalen omdat de Belastingdienst nog niet over de gegevens beschikt om een aanslag op te leggen. Het is belangrijk dat je al vanaf het begin geld reserveert om de belasting te kunnen betalen. Dat voorkomt dat je voor een onaangename verrassing komt te staan.
MET WELKE BELASTING KRIJG IK DAN TE MAKEN?
Als ondernemer krijg je te maken met meerdere soorten belasting. De voornaamste zijn de inkomstenbelasting en de omzetbelasting (BTW). Daarnaast kennen we ook nog de vennootschapsbelasting. Deze laatste zul je alleen tegenkomen als je onderneming in een BV zit.
Inkomstenbelasting
De eerste belasting waar je mee te maken krijgt is de inkomstenbelasting. Dit is eigenlijke dezelfde belasting die bij mensen in loondienst ingehouden wordt op het salaris. Maar als ondernemer betaal je die in de vorm van een aanslag. Het is belangrijk dat je vanaf de start van je onderneming al rekening houdt met het feit dat je nog inkomstenbelasting moet betalen. Vraag een voorlopige aanslag aan, dat voorkomt onaangename verassingen achteraf.
Als ondernemer heb je dezelfde aftrekposten als mensen in loondienst, bv. je hypotheekrente. Maar daarnaast mag je mogelijk nog meer aftrekken zoals beroepskosten (deze zijn in loondienst niet aftrekbaar). Ik noem hieronder een aantal aftrekposten waar je als ondernemer mogelijk nog meer recht op hebt:
- Zakelijke kosten
- Investeringsaftrek
- Ondernemersaftrek
- MKB-winstvrijstelling
Omzetbelasting
De tweede vorm van belasting is omzetbelasting (BTW). Over alle producten en diensten die je levert moet je (in de meeste gevallen) 21% belasting berekenen. De omzetbelasting die zit in je kosten mag je daarmee verrekenen. Periodiek moet je het verschil tussen ontvangen en betaalde omzetbelasting afdragen aan de Belastingdienst. Je moet een financiële administratie bijhouden waaruit dit blijkt. Ook hier zijn er weer speciale regels.
Als je nog niet zoveel omzet hebt kan het handig zijn om gebruik te maken van de kleine ondernemersregeling (KOR). Maar of dat echt zo is hangt af van je situatie. Als je daar meer over wilt weten stuur me dan een berichtje.
Kan ik mijn belastingaangifte zelf doen?
Met de vooraf ingevulde aangifte is het tegenwoordig al een stuk eenvoudiger om de aangifte inkomensbelasting zelf te doen.
De gegevens van je onderneming zijn niet vooraf ingevuld en moet je dus zelf toevoegen Als je besluit om je aangifte zelf te doen, zorg er dan wel voor dat je de teksten en regels die op jouw situatie van toepassing zijn goed begrijpt. Het kan je veel tijd schelen om iemand in te schakelen die er verstand van heeft. Dat kost geld, maar deze verdient zichzelf terug omdat hij/zij de regels beter kent en daardoor belasting voor je kan besparen.